Durant aquest mes d’octubre es duen a terme rutes d’aprenentatge amb perspectiva educativa 360 a la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS), de la Universitat de Lleida.
Aquestes accions impulsades des de la Xarxa Territorial d’Educació 360 de les Terres de Lleida s’organitzen i planifiquen conjuntament amb personal docent del Grup de Recerca i Anàlisi Socioeducativa i amb la participació de diversos agents educatius i socials de la ciutat (entitats, institucions i centres educatius).
És imprescindible incidir en la formació dels futurs professionals de l’educació, fomentant la reflexió i l’esperit crític sobre el repte de garantir el dret a una educació a temps complet de qualitat i prenent consciència de les desigualtats socials i educatives existents dins l’escola i més enllà.
Així, s’han proposat situacions d’aprenentatge que s’inclouen dins el pla docent de diverses assignatures i es vinculen al projecte d’Educació per a la Transformació Social, “Aules contra la Pobresa”, que desenvolupa la Unitat de Desenvolupament i Cooperació de la Universitat de Lleida. Concretament aquestes rutes d’aprenentatge es vinculen a les assignatures de Teoria, història i contextos educatius, Bases conceptuals i contextuals de l’educació social, Sociologia de l’educació i Societat, família i educació, amb els professors Olga Bernad, Núria Llevot, Mònica Macia i Sergi Gil.
A qui s’adreça?
Les rutes d’aprenentatge van adreçades a un total de 230 alumnes aproximadament, pertanyents a cinc grups de primer curs dels graus d’Educació Infantil i Primària i Educació Social i del màster universitari en Formació del Professorat de Secundària i Batxillerat, FP i Idiomes.
En què consisteixen?
S’ha dissenyat una ruta d’aprenentatge per a cada grup d’alumnat, la qual consta d’una primera sessió on es presenta l’Educació 360. També s’hi exposen un conjunt d’experiències variades d’entitats o institucions que ofereixen noves oportunitats educatives a infants, joves i famílies per donar resposta a les desigualtats existents des de diversos àmbits d’actuació.
En segon lloc, es realitza una sessió fora de l’aula universitària, anant a visitar in situ un centre educatiu per tal de conèixer els seus espais i el seu treball en xarxa amb altres agents, temps i espais educatius. Es tracta de centres educatius que actuen amb una mirada 360, com a nodes d’ecosistemes educatius.
Concretament, es visiten tres centres educatius de tres barris diferents de la ciutat: l’Escola Camps Elisis (a Cappont), l’Escola Minerva (a Balàfia) i l’Institut Escola Torre Queralt (al Secà de Sant Pere).
D’altra banda, en la mostra d’experiències educatives es comptarà amb la col·laboració de:
- Òscar Costa, gerent de la Fundació Verge Blanca de Lleida, entitat referent del lleure infantil i juvenil a Lleida, i d’Educació 360, el qual explicarà “Activijocs”, projecte socioeducatiu que pretén acostar l’aprenentatge, els hàbits d’estudi i un lleure de qualitat a infància i adolescents en situació de vulnerabilitat.
- Eva Betbesé, coordinadora pedagògica de Down Lleida, i Quim Vilamajó, jove de l’entitat, els quals explicaran el treball educatiu inclusiu que desenvolupen des de l’associació i projectes com el de vida independent.
- Fàtima Cos, tècnica en Participació Ciutadana de l’Ajuntament de Lleida, i Núria Robert, tècnica de “La descomunal”, que explicaran els projectes dins la xarxa cultural i esportiva de la comunalitat urbana de Lleida.
- Carla Aritzeta i Carlota Rodríguez, educadores d’entorn de Serveis socials dels barris de Pardinyes, Balàfia, Clot i Secà de St. Pere de Lleida, que explicaran la intervenció educativa que realitzen en el seu dia a dia amb els infants i joves en espais d’educació no formal; així com la connexió en xarxa que realitzen amb altres agents, entitats, centres educatius… dins l’ecosistema educatiu del barri i la ciutat.
- Juan Manuel Solís, tècnic de Participació Comunitària de l’Ajuntament de Lleida, concretament dels barris de Mariola, Blocs Joan Carles i Turó de Gardeny), el qual explicarà projectes comunitaris que es desenvolupen en treball amb xarxa amb centres educatius i altres agents.
En definitiva, aquestes rutes d’aprenentatge marcades volen contribuir a crear una universitat, com la de Lleida, més 360, ampliant horitzons d’aprenentatge més enllà de les mateixes aules i partint de contextos, realitats i projectes reals i tangibles; els quals contribueixen a crear ecosistemes educatius consistents per una veritable perspectiva completa del dret a l’educació.